Friday 23 May 2014

Sambutan Hari Guru Sekolah 2014

Assalamualaikum / Salam Sejahtera

Cikgu Hazri dengan tendangan Beckham
Guru : Pencetus Kreativiti Penjana Inovasi, itulah tema yang hangat disebut dan diulas semenjak seminggu dua minggu ini bagi meraikan sambutan hari guru peringkat kebangsaan. Tarikh 16 Mei setiap tahun merakam sejarah dan memori yang tersendiri bagi yang bergelar guru, cikgu, ustaz, ustazah, pendidikan ataupun pensyarah. Semestinya mereka semua akan tersenyum lebar bila melihat banyaknya hadiah dan cenderamata sumbangan anak-anak murid ataupun rakan sebaya yang diberikan kepada mereka. 

Contoh hidangan ikan masak 3 rasa oleh Cikgu Jumaiyah
Pada 23.5.14 di Sekolah Menengah Sains Lahad Datu ini pelbagai acara dan aktiviti yang telah diaturkan untuk menyambut hari guru peringkat sekolah. Para pelajar yang diterajui oleh Badan Kepimpinan Sekolah (Pengawas) memain peranan sebagaimana tahun-tahun sebelum ini menganjurkan sambutan yang sungguh bermakna bagi para guru ini. Tahniah untuk barisan pengawas yang berjaya mengadakan sambutan ini dengan penuh kemeriahan dengan gelagat para guru semasa mengikuti aktiviti-aktivti yang telah dirancang. 

Antara acara yang disediakan untuk aktiviti guru ialah pertandingan bola sepak, bola tampar, bola jaring, sukaneka dan pertandingan memasak. Sungguh meriah dan sedikit terseksa melihat para guru beraksi dalam acara tersebut khususnya dalam acara padang, apa tidaknya acara ini sudah lama ditinggalkan oleh mereka dan segala kemahiran individu tidak dapat ditonjolkan pada tahap yang maksimum. Sambutan hari guru ini menjadi lebih meriah dengan kehadiran hampir semua ajk PIBG di sekolah ini semata-mata meraikan para guru SEMSALD. Sesungguhnya guru-guru amat terharu dan berterima kasih kepada YDP PIBG Puan Hajjah Norhalinah Hj. Mokhtar yang telah merancang kehadiran ahli-ahli jawatankuasa PIBG tanpa pengetahuan pihak sekolah.

Selesai acara padang, sukaneka dan memasak seluruh warga SEMSALD bersedia untuk acara dewan. Dimulakan dengan ucapan wakil pengetua, Us. Mohd Ismail Mohamood (Penolong Kanan Pentadbiran) kemudian disusuli dengan acara pemotongan kek hari guru oleh kumpulan pentadbir sekolah, guru-guru kanan dan guru cemerlang serta ahli-ahli PIBG di atas pentas. Selain itu acara penyampaian anugerah guru bagi kategori-kategori tertentu turut diadakan oleh barisan pengawas. Antara anugerah disampaikan ialah Anugerah Meja Guru Paling Kemas, Anugerah Kereta Paling Bersih, Anugerah Guru Prihatin, Anugerah Guru Berjiwa Pelajar, Anugerah Guru Punctual, Anugerah Guru Serba Boleh, Anugerah Guru Berfalsafah dan Anugerah Tokoh Guru 2014.Semua anugerah-anugerah tersebut adalah hasil pencalonan dan undian keseluruhan pelajar daripada tingkatan 1 hingga tingkatan 5. Tahniah kepada guru yang mendapat anugerah-anugerah tersebut khususnya kepada Ustaz Mohd Ismail Bin Mohamood yang dipilih oleh pelajar sebagai Tokoh Guru Semsald 2014. 

No comments:

Post a Comment

Album SMSLD